The Domain Name Industry News



 
DomeinForum

Vakantieveilingen.nl ruziet met Vakantieveiling.nl om merknaam

Filed under: Legal — admin at 5:18 pm on Monday, March 7, 2011

Vakantieveilingen.nl heeft in een kort geding gelijk gekregen van de rechter, die bepaald heeft dat concurrent Vakantieveiling.nl met de domeinnaam voor verwarring kan zorgen bij de consument. Vakantieveiling.nl zegt in hoger beroep te gaan.

Emesa, eigenaar van onder meer Vakantieveilingen.nl, maar ook bijvoorbeeld ActievandeDag.nl, eiste dat de nieuwkomer Vakantieveiling.nl haar activiteiten zou staken. Volgens Emesa zou er sprake zijn van inbreuk op merk- en handelsnaamrechten.

Beide domeinnamen lijken op elkaar en bieden ook soortgelijke diensten aan: veilingen voor vakanties en dagjes uit. De eerste tweet van Vakantieveiling.nl, onder de naam Bied & Geniet, toont dat de site rond 30 januari dit jaar live ging. Concurrent Vakantieveilingen.nl, zag in december 2007 het levenslicht.

De rechter was van mening dat, gezien het geringe verschil tussen beide handelsnamen, merken en domeinnamen en de identieke diensten, de consument wel eens beide aanbieders met elkaar kon verwarren. VakantieVeilingen.nl is gedeponeerd als woordmerk bij het Benelux Merkenrecht Bureau.

De website Vakantieveiling.nl moet op straffe van een dwangsom tot maximaal 1.000.000 euro, binnen vier dagen offline. De site Vakantieveiling, tot einde van de ochtend nog online, blijkt na vragen van Emerce kort na de middag niet meer te bereiken. Er prijkt nu de boodschap dat de site ‘under construction’ is.

Ton Elsink, eigenaar van Bied & Geniet, waaronder Vakantieveiling.nl valt, laat Emerce weten tegen de uitspraak in hoger beroep te gaan. Tot verder commentaar is hij niet bereid. Het beloofde contact met zijn advocaat, blijft tot nog toe uit. Het andere bedrijfje van Elsink, E-Pepper Digital Media, heeft de domeinnaam Vakantieveiling.nl in handen. Hij is geen onbekende in de reiswereld, dat wil zeggen, volgens zijn LinkedIn-account was hij eerder eigenaar van Vakantie.nl en CEO bij Vakantienet.

Emesa laat in een reactie nog weten een uitspraak in een eventueel hoger beroep ‘met vertrouwen tegemoet te zien’.

Wordt er in Google gezocht op Vakantieveiling, dan komt Vakantieveilingen.nl alsnog bovenaan enkele resultaten naar beneden staat Vakantie-veiling,net. Vakantieveiling.nl is op de eerste pagina niet te vinden.

De advocaat die Bied & Geniet vertegenwoordigt laat later weten dat er enkele vraagtekens worden gesteld bij de uitspraak. Zo is er de vraag of Vakantieveilingen.nl niet een nietig merk is, omdat het een beschrijvende term is.

Volgens de advocaat van Bied & Geniet is er daarnaast de vraag of de informatie die gegeven is over de investeringen in het merk wel juist is. “Het moet gaan over investeringen voor de depotdatum, de datum dat je het inbrengt bij het merkenbureau. En voor Vakantieveilingen.nl was dat februari 2010.” Het geld dat in 2009 is geïnvesteerd, het zou gaan om een aanzienlijk bedrag van 670.000 euro, dat voornamelijk opging aan Adwords en het verzamelen van e-mailadressen, is bovendien volgens de advocaat van Bied & Geniet niet hetzelfde als bouwen aan een merk. “We willen een bodemprocedure aanspannen om dat uit te laten zoeken door de rechter.”

Bied & Geniet wilde tijdens de zaak aannemelijk maken dat geen sprake is van een bekend merk. De stellingen dat het reclamebudget van Emesa klein is in vergelijking tot online reisaanbieders en dat de periode waarin Emesa opereert te kort is om een bekend merk te vestigen zijn volgens de rechtbank onvoldoende. In de internet diensten-sector gelden immers andere normen dan in de traditionele reisbranche, zodat geen rechtstreekse vergelijking kan worden gemaakt tussen Vakantieveilingen.nl en reisaanbieders zoals bijvoorbeeld Kras of Oad.

Een ander punt, is de verwarring die bij de consument zou ontstaan. Ook dat neemt de advocaat niet zomaar aan. “De internetadressen lijken op elkaar. Maar als de consument op Vakantieveiling.nl komt, dan is er geen misverstand dat hij bij een bedrijf is met een andere handelsnaam: Bied & Geniet. Het moet naast elkaar kunnen bestaan.”

In de uitspraak wordt opgeschreven dat een ‘handelsnaamrechterlijke verwarring te duchten is’, omdat Vakantieveilingen een aanzienlijk marktaandeel heeft en een zekere bekendheid geniet. Het beschrijvende merk Vakantieveiligen.nl zou voldoende ingeburgerd zijn.

Eerder liep een soortgelijke zaak tussen bezorgsite Just-Eat en concurrent Thuisbezorgd. Just-Eat had domeinnamen als Amsterdam-thuisbezorgd.nl en spareribs-thuisbezorgd.nl geregistreerd om de zoekresultaten positief te beïnvloeden. De domeinnamen die doorverwezen naar Just-Eat zijn geen inbreuk op de handelsnaam. Wel oordeelde de rechter toen dat de bezoekers van de site in verwarring worden gebracht. De identiteit van de aanbieder zou niet duidelijk zijn. De rechter oordeelde dat Just-Eat de domeinnamen waarin de term thuisbezorgd.nl voorkomt, weer op naam van de concurrent moet zetten.

Bron: Emerce.nl

2 Responses to “Vakantieveilingen.nl ruziet met Vakantieveiling.nl om merknaam”

  1. Vakantieveiling.nl offline | Hotelier.nl Says:

    […] Wordt vervolgt een uitgebreid artikel over deze kwestie lees je hier. var addthis_language = ‘nl’; Share| […]

  2. vakantieveiling gevecht | Horeca Branche Says:

    […] Wordt vervolgt een uitgebreid artikel over deze kwestie lees je hier. var addthis_language = ‘nl’; Share| […]

Leave a Comment

You must be logged in to post a comment.